Startujeme Projekt 2019, v jehož závěru budete držet v rukou svůj vlastní hotový rukopis. Postupně budeme vybírat téma, zamyslíme se nad způsoby vyprávění, probereme různé možné začátky a konce, psaní dialogů a vytváření postav. Ke kostře příběhu pak připojíme svaly, přidáme klouby a „nervovou soustavu“. Společně vypracujeme první verzi rukopisu a vyprávění dále prohloubíme, rozšíříme a dodáme mu plasticitu. Na konci budete mít v rukou hotový rukopis a povíme si, jak vybrat vhodné nakladatelství a jak rukopis připravit k odeslání. V závěru každého článku najdete akční kroky do následujícího týdne a tu a tam i nějaký ten bonus 😊. Články přidávám od nejnovějších nahoře, abyste při návštěvě těchto stránek okamžitě viděli, co je nového.
48. týden – Šťastný či nešťastný konec? Anebo to jde i jinak…?
Typy konců – …a žili šťastně až do smrti – Smutné konce – Jaký konec má větší úspěch?
– Na typu publika záleží – Musíte od začátku vědět, jak vaše kniha dopadne?
47. týden – Loučíme se s hrdiny aneb Co přichází po klimaxu
Hořkosladký okamžik – Zodpovídáme poslední otázky – Nezapomeňte rozehrát!
– Ukažte proměnu – Jak má být dojezd dlouhý? – Příklady rozřešení z knih
46. týden – Jak napsat dramatický klimax aneb Pořádný sešup!
Na vrcholu horské dráhy – Kam patří klimax
– Nezastavujem! – Naznačujte, naznačujte, naznačujte
– Může kniha končit klimaxem? – Obejdete se bez klimaxu?
45. týden – Blížíme se do finiše aneb Třetí dějství začíná
Celé je to těžké – nebo ne? – Třetí dějství pod lupou– Na horské dráze
– Zlomový bod – Co v třetím dějství nesmí chybět
44. týden – Jak prověřit, že vám v knize vše logicky navazuje
Příběh jako na dlani – Kdy myšlenkovou mapu vytvořit – Před/výstupní kontrola
– Návod ve dvanácti krocích – Nástěnkou to nekončí
43. týden – Jak využít NaNoWriMo, i když se nebudete účastnit
Co je to NaNoWriMo – Každodenní dávka slov
– Namotivujte se – Tipy z NaNoWriMo
42. týden – Jak příběh správně „tempovat“
Proč se některé knihy vlečou – Samá akce škodí
– Jak tempo zvýšit – Jak tempo zpomalit
41. týden – Jak na dějové zvraty, které překvapí a strhnou čtenáře
Co je to dějový zvrat? – Když mrtvý není mrtvý – Smrt, kterou nečekáte – Falešné
obvinění – Odhalení pravé tváře – Když místo není, čím se zdá být – Nespolehlivý vypravěč
Kam dějový zvrat umístit – Zvratem to nekončí
40. týden – Jak a proč psát o tom, co vás děsí
Strach jako studnice emocí – Užitečný vedlejší efekt – Strachy sdílené –
Pět smyslů opět ve hře – Menu děsivých prožitků
39. týden – Co když náhle netušíte, jak v příběhu pokračovat
S outlinem či bez – Slepá ulička – Nepodceňujte brainstorming
– Příběh jako na dlani – Podvědomí jako nástroj na nápady – Zkuste audioknihu
– Rozhovor s hrdiny – Kde jinde hledat
38. týden – Jak prolomit psací blok
Blok jako mýtus? – Dva druhy bloků – Obávané duo
– Desatero tipů, jak toto překonat – A ještě trio rad na závěr
37. týden– Tajný recept, jak udělat z vaší knihy bestseller
Důraz na osobní zkušenost – Pravidlo 30:70 – Půvab všedních okamžiků
– Emoce, které prodají vaši knihu – Položte si otázky
36. týden – Jak psát prostředky knih a neztrácet přitom čtenáře (či se nezablokovat)
Trable druhého dějství – Jak na zvýšení napětí –
Stejně bude pršet – 9 tipů pro oživení prostředků
35. týden – Sny jako způsob, jak nahlédnout hrdinům do podvědomí
Sen nejen jako inspirace – Co vše lze se snem dosáhnout – Usínání a probouzení
– Sen v příběhu nepoužívejte, pokud… – Denní snění – Může snem kniha začít?
– Ještě pár podstatných bodů – K čemu naopak sny neslouží
34. týden – Co je to Čechovova zbraň a Jak ji správně používat při psaní
Typy Čechovovy zbraně – Vývoj postav – Znovu ty falešné stopy – Co je to MacGuffin
33. týden – Náznaky jako opakovaná udička na čtenáře
Neplést s flashforwardy – Jaké události nastiňovat – Pozor na spoilery –
Využijte dialogy – … Přerušování jako účinná metoda odvádění pozornosti
– Poslouží i další smysly – Falešné stopy
32. Týden: Co je to flashforward a jak ho psát
Následek, a až pak příčina – Flashforward jako háček
– Převyprávět i ukázat – Falešná stopa – Na co dát pozor
31. týden: Co to je flashback a jak na něj
K čemu flashback? – Pomyslné myslánky – Skoky do minulosti – Plynulé přechody
– Jak poznat, co se hodí pro flashback – Hlavně přiměřeně
30. týden – Jak vyprávět ve dvou časových rovinách (a proč to vlastně dělat)
Od A do Z či na přeskáčku – Dramatické okamžiky – Minulost… někoho jiného
– Výhody této techniky – Rizika psaní ve dvou rovinách – Jak na přechody
– Časové odlišnosti – Délka a struktura – Příklady z literatury
29. TÝDEN – Co to je cliffhanger a jak ho využít pro zaháčkování čtenáře?
Co je to ten cliffhanger? – Ještě jednu kapitolu… – Smysl cliffhangeru
– Neotálejte s rozřešením – Ne za každou cenu – Typy cliffhangerů
28. TÝDEN: Kapitoly – k čemu slouží, a proč je vůbec v knize mít?
Jsou kapitoly povinné? – Čím kapitolu začít? – Kde ji ukončit?
– Jak mají být kapitoly dlouhé a kolik jich má být? – Je třeba dát kapitolám názvy?
– Tipy pro názvy kapitol – Kdy je potřeba o kapitolách rozhodnout?
27. TÝDEN – Jak napsat co nejlepší dialog
Co musí dialog splňovat – Znejte své hrdiny – Buďte konzistentní
– Neopakujte jména – Využívejte krátké popisy děje – Kdy je lepší dialog jen shrnout
– Čemu se vyhýbat – Ještě pár technikálií
26. TÝDEN – Technika „nepopisujte, rozehrávejte!“ aneb Ukažte čtenáři, co se děje
Co to obnáší, aneb pište ve 3D – Rozehrajte emoce – Využijte metafory i popisy pěti smysly
– Dialog jako skvělý nástroj – Vyhýbejte se příslovcím a přídavným jménům
– Nikdy není pozdě – Kdy naopak nerozehrávat
25. TÝDEN: Kouzlo jménem metafora a jak jimi oživit text
K čemu slouží metafory a přirovnání – Živé obrazy – Co nefunguje – Jak vyzrát na klišé
– Od Beethovena po Atlas mraků – Jde to i bez toho, ale… – Co nedělat
24. TÝDEN – Oživte příběh prostřednictvím všech pěti smyslů!
Jak nás ovlivnil film – Pětismyslové soustrojí – Od zraku po čich – Na co dát pozor
23. TÝDEN – Minulý či přítomný čas, co je lepší?
Právě teď versus… právě teď – Který čas raději zvolit? – Výhody přítomného času – Výhody minulého času – Málo známá možnost – Častá chyba začínajících autorů – Kdy je střídání přípustné – Vyzkoušejte tento trik
22. TÝDEN – Co to je „nespolehlivý vypravěč“, a jak ho správně psát
Důvěřuj, prověřuj – Typy nespolehlivého vypravěče – Jak na psaní nespolehlivého vypravěče
…aneb co musíte v příběhu mít – Jak na vodítka
21. TÝDEN – Co je pro vás lepší, první (druhá) či třetí osoba?
Typy úhlů pohledu – Výhody a nevýhody psaní v ich-formě – Druhá osoba alias stalking – Výhody a nevýhody psaní v er-formě – Vševěd už se nenosí – Brumbálovy ponožky –
Kombinovat, ano či ne? – Vodítko, které vám může pomoci
20. TÝDEN – Jak zvolit toho správného „vypravěče“
Hurá, sněží! x A sakra, sněží…– Výhoda „Watsonů“ aneb Samochvála smrdí – Jeden, dva… či více? – Nezapomeňte na dějový oblouk – Střídání (někdy) povoleno
19. TÝDEN – POČKAT, A CO PROLOG…?
Základní typy prologu – intro – potřebuje vaše kniha „informační“ prolog?
– Jaké zásady dodržet – Co rozhodně nedělat
18. TÝDEN – JAK A KDY UVÉST NA SCÉNU HLAVNÍHO HRDINU
Na nic nečekejte! – Kdysi dávno, v předaleké galaxii – Zkuste to přes cameo
– Zachraň kočku / pohlaď psa– Lze to i takto – Na co dát pozor
17. TÝDEN – JAK NAPSAT PRVNÍ VĚTU, KTERÁ STRHNE ČTENÁŘE
Trýzeň první věty – Typy prvních vět – Klišé aneb čemu se vyhnout
– Čím (také) nezačínat – Ještě pár příkladů z bestsellerů…
16. TÝDEN: ČÍM ZAČÍT aneb CO NESMÍ CHYBĚT V PRVNÍ KAPITOLE
Co je úlohou první kapitoly – Jak zaháčkovat čtenáře (a nakladatele!) – Co nesmí v úvodní kapitole chybět – Rada nad zlato: Kde byste tedy měli začít? – Úskalí první kapitoly aneb čemu se vyvarovat – Nebojte se mít začátků vice
15. TÝDEN: STÁLE TÁPETE SE ZÁPLETKOU? POUŽIJTE „CESTU HRDINY“!
Od Pytlíka po Skywalkera – Od Campbella po Voglera – Dvanáct fází Cesty – Jak může Cesta hrdiny pomoci právě vám?
14. TÝDEN: VYTVÁŘÍME DĚJOVÝ OBLOUK
Od prvotního nápadu ke… spoustě textu – Od spousty textu k pevné struktuře – A co že to je ten dějový oblouk? – Oblouk pro příběh i pro postavy – Tři, pět či více?
13. TÝDEN: SEDM DRUHŮ ZÁPLETKY – KTERÝ SEDÍ PRÁVĚ NA VÁS?
Bookerova typologie – Přemožení monstra – Z chudáka boháčem – Výprava/Velký úkol – Cesta a návrat – Komedie – Tragédie – Znovuzrození – Který typ zápletky zaručí bestseller? – Tobiasova alternativa
12. týden – POUŠTÍME SE DO VEDLEJŠÍCH POSTAV
Úloha vedlejších postav – Co musíte o vedlejších postavách vědět – Nepodceňujte jména –Nejtypičtější případ vedlejší postavy: parťák alias sidekick – Myšlenková mapa – Co při psaní vedlejších postav nedělat – Potenciál pro další díly
11. TÝDEN – JAK ZAJÍMAVĚ NAPSAT ANTAGONISTU
Může být kniha bez antagonisty? – Jaký typ antagonisty je vhodný pro váš příběh – Musí být antagonista člověk? – Jak antagonistu pojmenovat – Několik dalších tipů na závěr
10. TÝDEN – CO JE TO AKROSTICH
A JAK VÁM MŮŽE POMOCI PŘI VYTVÁŘENÍ KOMPLEXNÍCH POSTAV
Z obyčejného jména k neobyčejnému charakteru – Hra s písmenky – Postavy, které nesou příběh – Správně namíchaná směs
9. TÝDEN – JAK SI VYTVOŘIT ZVYK PSÁT PRAVIDELNĚ
Jak dlouhá by vlastně měla být kniha? – Co je „rozumný“ cíl počtu slov za den? – Mít či nemít termín dokončení? – Myslíte, že na psaní nemáte čas? – Co je to „Time Finder“ – Tipy, jak zvýšit denní počet slov
8. TÝDEN – KDE, KDY A JAK ČASTO PSÁT
Jaké je ideální místo k psaní? – Ticho versus ruch – Nedoceněná prádelna – Psát rukou či na počítači? – V jakou denní dobu je lepší psát? – Jsou spisovatelé spíše skřivani či sovy? – Víte, co je to skřova? – Je potřeba psát každý den?
7. TÝDEN – JAK NEPSAT MARY SUE
ANEB JAK ČTENÁŘI POMOCI ZTOTOŽNIT SE S VAŠÍM HRDINOU
Kde se vzala Mary Sue – (Ne)příkladný Wesley Crusher – Jak poznat, jestli je Vaše postava Mary Sue? – Jak čtenáři Vaše postavy přiblížit: Zlozvyky, chyby či zvířátko
6. TÝDEN – JAK POJMENOVAT POSTAVU
Tři základní techniky – Online generátory jmen – Na co byste měli při výběru myslet – Vychytávky při pojmenovávání postav – Jak se vyvarovat chyb – Nikdy není pozdě postavu přejmenovat – Zapisujte si použitá jména
5. TÝDEN – JAK VYTVOŘIT UVĚŘITELNOU POSTAVU
Čím začít – To nejdůležitější pravidlo – Jak vytvořit komplexní profil postavy – Minulost jako klíč k povaze a motivaci – Cílem není uplatnit vše – Tipy pro popisy postav
4. TÝDEN – PSÁT SAMOSTATNOU KNIHU ČI KNIŽNÍ SÉRII?
Proč jsou knižní série oblíbené? – Je psaní knižní série pro Vás? – Co když se rozhodnete pro pokračování až později? – Prequels vs. Sequels – Nespoléhejte se na paměť!
3. TÝDEN – PŘIDÁVÁME VEDLEJŠÍ ZÁPLETKY
Stojí Váš příběh na zápletce či na hlavní postavě? – Co to je vedlejší zápletka a k čemu slouží? – Sedm základních typů vedlejší zápletky – Rámcová osa vedlejší zápletky
2. TÝDEN – NAČRTNUTÍ ZÁPLETKY
Plánovat, či psát bez promyšlené struktury? – Je nutné hned vědět, jak příběh dopadne? – Jak vytvořit základní osu příběhu – Co dělat, když se téma stále nedaří najít?
1. TÝDEN – STARTUJEME
Co si uvědomit předtím, než začnete – Který typ psavce jste? – Jak vybrat ten správný žánr – Co když už dané téma někdo zpracoval? – Psát jen o tom, co známe? – Co když je téma pro vás příliš těžké (ale stejně o tom chcete psát)? – Analýza (nikoli paralýza) – Co když nemáte vůbec žádné téma? – Zázračný šuplík
Vypadá to na skvělou pomůcku při psaní knihy. Pokud se někdy nějakou rozhodnu napsat, určitě se to bude hodit 🙂
To jsem ráda! A bude toho postupem času víc a víc! 🙂
Díky Veroniko za projekt 2019!
Je to inspirativní čtení, které vede začínající k úspěšným koncům. Čerpám ze zde uvedených rad a jde mi to lépe. Konečně někdo, kdo radí a funguje to.
Nepřipravuje se Ebook nebo kniha pro začínající pisálky?
Mám ostatní taky zájem?
Moc děkuju za zpětnou vazbu! A ano, připravuju e-Book i sérii webinářů / online kurzů pro příští rok. Určitě o tom budu informovat tady i ve skupině na FB! 🙂
Děkuji Veroniko za projekt 2019.
Rádo se děje! 😀
Dobrý den, pustila jsem se do vydání vlastní knihy, ale vydavatelství které obdrželo celou mou knihu, zkouknul to grafik, i cena byla domluvená, tak mi dnes napsali, že mi to nevydají, proto hledám kdo jiný mi pomůže. Knihu mám i s navrženou obálkou, ráda bych to publikovala veřejně (do knihkupectví) Knihy je psaná životem, ve dvou a půl letech jsem onemocněla diagnoza zněla mozečková ataxie toxoinfekční etiologie, v knize jsou zapsané i lékařské zprávy, zprávy z vyšetření i to jaké jsem měla partnery (bití, drogy) byla jsem zneužitá, pouze do knihy jsem to vypsala, pochopitelně je těžké o tom mluvit, do toho všeho mám prý anorexii, a začala jsem věřit v Boha, knihou chci upozornit na to, že i handicapovaní mají právo na život a je nesmírně těžké, když mu druzí nadávají kvůli handicapu, za který NEMŮŽE, o tom všem tam píši, podle mě je to dobré, chci to jako dárek pro mé nejbližší, celkem bych byla ochotna zaplatit 20 ks, 5 ks by bylo mě a zbylé bych ráda do knihkupectví. Můj stav se nečekaně začal horšit a ráda bych předala tu knihu osobně, proto tolik spěchám. Pokud se rozhodnete semnou spolupracovat, zašlete mi cenovou nabídku, velmi děkuji, Brendlová Aneta
Dobrý den, tenhle příspěvek se hodí do Facebookové skupiny Odstartujte svoji knihu, která patří k tomuto blogu – napište to tam, a určitě někdo zareaguje! Pokud ještě nejste členem, tak si požádejte o členství a do 24 hodin jej schválím!
Dobrý den, prohlížím váš web, ale vůbec netuším, jestli je i pro autory, kteří už mají knihu napsanou a rozhlíží se po vydavateli?
Je tam rubrika “Když je knížka hotová”, kde jsou články právě na toto téma! 🙂 A v “rozhovorech o řemesle” je třídílný rozhovor se zástupci šesti velkých českých nakladatelství o tom, jak rukopis připravit k zaslání do nakladatelství a o všem, co s vydáváním knih v Česku souvisí. 🙂
Dobrý den. Mohl bych být též ve vašem kluby “vydaných”? Vyšli mi tři knihy :
Dětektiv (2016, Alfa-Omega)
Lék pro sebevrahy E-kniha (2017,BackstageBooks)
Svět podle Goata e-kniha (2018, E-knihyJedou)