Vítám vás u dalšího cvičení v rámci akademie psaní na stránkách Odstartujte svoji knihu.
Doufám, že vás minulé cvičení bavilo, že jste svým hrdinům udělali psychologický test a že jsou teď vaši hrdinové ještě o něco propracovanější.
Dnes se podíváme na to, jak můžete hravou formou vyjádřit hrdinovy pocity, aniž byste je doslova pojmenovali.
Určitě jste už slyšeli o technice „rozehrávejte, nepopisujte“. V angličtině se tomu říká show, not tell.
Často ale slýchám dotaz, jak na to?
Jak to udělat, že jen nenapíšete „Petr byl smutný“, ale čtenářům dáte jeho smutek pocítit?
Právě s tím vám pomůže následující cvičení.
Tak jdeme na to.
Nejprve si vyberte nějakou všední činnost, kterou sami umíte udělat.
Měla by trvat aspoň několik minut a mít více kroků.
Dám vám příklad: Představte si, jak vás hrdina vaří lečo.To je docela jednoduché jídlo, ale i jeho příprava vyžaduje více kroků. Očistit a nakrájet zeleninu, nalít olej do pánvičky, zapálit hořák, míchat to, a tak dále.
A teď přijde to hlavní:
Tuto všední činnost nejprve popište, jak by ji dělal jako čerstvě zamilovaný.
Můžete zmínit, že se při krájení papriky přihlouple usmívá, kousky rajčete klade na připravený talířek do tvaru srdíčka a tak podobně.
Scénu můžete vyjádřit jako popis situace, a také ji můžete prokládat dialogem.
A teď si vyzkoušejte popsat tutéž scénu, ale hlavní hrdina je v ní rozčilený.
Je rozhozený, celý bez sebe, ale přesto potřebuje uvařit to lečo.
Vidíte, že ve skutečnosti nemusíte použít žádné z těchto slov – rozčilený, rozhozený, ale dokážete to ukázat pouhým popisem této všední činnosti? Hrdina krájí hlavičky paprik, jako by popravoval nepřítele, mlátí věcmi a tak podobně.
A teď popište opět přípravu leča, ale hrdina je tentokrát v depresi.
Je zřejmé, že depresivní člověk bude vařit lečo jinak než člověk zamilovaný nebo rozčilený. Nic pro něj nemá smysl. Sice musí uvařit večeři, ale ani v tom smysl nenachází. Příprava leča to bude jasně odrážet.
Pro toto cvičení můžete zvolit jakoukoliv činnost. Nemusí to být pouze vaření. Může u toho opravovat auto a brát do ruky různé nářadí, může malovat pokoj, zkrátka cokoli, na čem můžete vyjádřit jeho pocity.
Podstatné je, abyste vy sami tuto činnost dobře znali a uměli ji správně popsat. Pokud jste se rozhodli do své knihy využít nějakou činnost, kterou sami neznáte, dejte si práci s průzkumem – nejlépe na YouTube. Nemá cenu popisovat, jak hrdina mění autobaterii u starého žigulíku, když jste nikdy nic takového neviděli dělat, ani se nenamáhali to vyzkoumat.
Postupně si toto cvičení vyzkoušejte s nejrůznějšími pocity: Popište výše zmíněnou scénu, když je hrdina unavený, šťastný, smutný, cítí se nespoutaně, utržený ze řetězu… cokoli vás napadne! 😊
Budete překvapeni výsledky, jaké dostanete!
Tak se do toho pusťte!
A jestli chcete sdílet své pocity nebo dostat zpětnou vazbu, přidejte se do naší facebookové skupiny Odstartujte svoji knihu!
A ještě tu pro vás mám nový hod Příběhových kostek:
Těším se na vás zase za týden!
Ahoj,
kde mám najít ten psychologický test prosím?
Ahoj, chtěl jsem se zeptat, kde najdu ten psychologický test, protože jako minulé cvičení byl najít název pro svou knihu a ne psychologický test pro postavy.
Ano, to jsem se také chtěla zeptat.
Mně to došlo po zveřejnění videa – to video s psychologickým testem nakonec teprve bude. Chtěla jsem počkat, až budu mít lepší techniku na natáčení. Ale koronavirus a uvěznění doma to narušily. Takže test teprve bude! 🙂
Ahoj, kde najdu ten psychologický test. V minulém cvičení totiž bylo hrajte si s názvy knih