Musíte knihu pojmenovat hned? –Co by měl ideální titul splňovat?
– Jednoslovný, dvouslovný či víceslovný? – Pár konkrétních příkladů – Autor míní, nakladatel (někdy) mění
Vítám vás u již před posledního článku z Projektu 2019 – Odstartujte svoji knihu (i Vy!). Zítra nejdete na tomto blogu překvapení pod stromeček. 😀 Dnes se budeme věnovat názvům knih.
Název knihy, společně se vzhledem obálky a případně textem na přední záložce, jsou klíčové momenty, které rozhodují o koupi vaší knihy. Proto je potřeba si na něm dát záležet. Pojďme se na to podívat blíže.
Pokud jste se k Projektu 2019 připojili až teď, nevadí. Stačí vrátit se na začátek a postupovat krok za krokem.
Musíte knihu pojmenovat hned?
Jistěže nemusíte. Leckdo vám potvrdí, že bývá snadnější napsat tři sta stránek příběhu, než přijít s tím pravým názvem. Většině lidí se ale lépe píše, když mají alespoň pracovní název, k němuž se mohou v duchu stále vracet.
Riziko je, že si na tento pracovní název zvyknete, a pak pro vás bude těžké ho opustit, i když víte, že se tak úplně nehodí. 😊
Co by měl ideální titul splňovat?
- Měl by být spíše krátký. Samozřejmě existují výjimky typu Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel. Je to ale spíše výjimka. (Pokud jste nečetli, doporučuju, je to opravdu vtipné.)
- Měl by být snadno zapamatovatelný. Nejlepší propagace knihy je, když si o ní lidé navzájem řeknou. Když pak čtenář přijde do knihkupectví a padne mu zrak na něco, o čem už slyšel – a název mu utkvěl v paměti, často po tom sáhne.
- Měl by být snadno vyslovitelný. Nejlépe to ověříte tak, že si sami tento název řeknete nahlas. Pokud píšete fantasy ze světa Paserzerstvalu a název tohoto světa máte v názvu knihy… asi nemusím pokračovat. 🙂
- Také asi nemusím zdůrazňovat, že název musí souviset s obsahem knihy. Když knihu nazvete Svatý grál, protože se vám to tak líbí, ale o ničem takovém se tam nemluví, tak čtenáře jenom rozčarujete.
- Název by samozřejmě neměl prozradit pointu knihy anebo pachatele, pokud jde o detektivku.
- V názvu knihy můžete mít sloveso – např. Dobří holubi se vracejí. Samozřejmě musí tato věta vystihovat obsah knihy.
- Ověřte si také, že název nemá nějaké negativní konotace. Například přestože je váš hrdina velmi pracovitý, neměli byste knihu nazvat Čest práci. 😉
Jednoslovný, dvouslovný či víceslovný?
Pokud je název opravdu snadno zapamatovatelný a hlavně něčím odlišný, pak je jednoslovný název skvělý. Kříďák. Hračkář. Šelma. (Názvy knih Andrewa Mayneho.)
U jednoslovného názvu ale můžete riskovat to, že ve vyhledávačích zapadne mezi knihami, které mají dané slovo v nějakém slovním spojení. Takže pokud se vaše kniha třeba jmenuje Hvězda, ve vyhledávači ji mohou zastínit knihy jako Ztracená hvězda, Temná hvězda a tak podobně. Není to samozřejmě žádné pravidlo a klidně jednoslovný název použijte.
Ověřte si také, zda kniha se stejným názvem už neexistuje. Nebo pokud existuje, že se pohybujete v dostatečně odlišném žánru.
Pár konkrétních příkladů
- Dejte do názvu knihy místo, kde se příběh odehrává: Na větrné hůrce. Panství Downton. Letiště.
- Nebo použijte klíčovou událost, o které příběh vypráví: Vypálená nenávist. Teorie vraždy.
- Často je v názvu jméno hlavního hrdiny či hrdinky: Emma. Paní Bovaryová.
- Případně povolání hlavního hrdiny: Pianista. Předčítač.
- Typické je mít v názvu předmět, který hraje v příběhu důležitou roli (případně v kombinaci s jménem hrdiny): Růže pro Algernon. Harry Potter a kámen mudrců.
Možností je spousta. 😊
Autor míní, nakladatel (někdy) mění
Pavoučci versus Osminožkové
V ideálním světě by měl nad názvem své knihy mít naprostou kontrolu autor. V ideálním světě ale nežijeme, a proto je potřeba se připravit na to, že nakladatelství může s vámi navrhovaným názvem nesouhlasit. Buďte připraveni s nimi o tom mluvit, vyslechněte si jejich námitky. Mají více zkušeností než vy a je možné, že mají pravdu, když vám říkají, že vámi navrhovaný název nebude dostatečně prodejný.
Zároveň to neplatí stoprocentně. Záleží také, na koho v nakladatelství narazíte. Moje knížka pohádek o pavoučích chlapcích a holčičkách s názvem Pavoučí příběhy se líbila Knižnímu klubu, který zvažoval jejich vydání. Tvrdili mi ale, že maminky nebudou dětem kupovat knihy s pavoukem v názvu, ani když se jedná o zdrobnělinu. Přesvědčili mě proto, abych knihu přejmenovala. A tak jsem přišla s návrhem Osminožkové.
Ten návrh se jim líbil, nakonec ale vydání knihy odložili vzhledem k tomu, že je plná barevných obrázků a její vydání by bylo drahé. Kniha následně vyšla v nakladatelství Grada. Těm se naopak název Pavoučí příběhy líbil. Říkali, že je právě natolik výmluvný, že osloví více lidí. Knížky, i s pokračováním Příběhy pavoučka Alfonse, následně vyšly pod původním názvem (a prodávají se dobře). Takže vidíte, že opravdu záleží na tom, na koho nakladatelství narazíte.
Micha3la v síti
Knižní klub si přál, ať přejmenuju i můj v pořadí třetí román, který se původně jmenoval Micha3la, kde písmeno E bylo nahrazeno trojkou, aby to odkazovalo na počítačový jazyk. Nakladatelství namítalo, že různé katalogy a knihkupectví to budou psát s normálním E, a tak pointa zapadne, a bude z toho všední název. Požádali mě, abych zkusila vymyslet jiný.
Název Míša v síti napadl moji mámu, protože kniha vypráví o holčičce Míše, která se hodně pohybuje na internetu a díky tomu dokáže odhalit pedofila, co unesl její kamarádku. Nakonec jsem ráda, že jsem souhlasila, i když původní název se mi také líbil.
Akční roky do následujícího týdne
- Zamyslete se nad tím, co je ve vašem příběhu klíčové. Událost? Místo? Postava? Nějaký předmět? Vypište si vše, co připadá v úvahu, a vyberte ten, který vám zní nejlépe.
- Název nemusíte mít jen jeden. Mějte jich v záloze několik, a testujte si je Na kamarádech a beta čtenářích.
- Sbírejte zajímavé názvy, když vás napadnou. Jednou se vám mohou hodit.
A samozřejmě ještě Příběhové kostky! O čem vypráví tento příběh? A jak byste ho pojmenovali?
Těším se na vás zase za týden u posledního článku z Projektu 2019, ale samozřejmě i zítra – nezapomeňte, že tu bude překvapení pod stromeček! 🙂
Ani nedokážu popsat, jak moc mi tento článek pomohl! Děkuju!
To jsem ráda, a já děkuju za zpětnou vazbu! 🙂