41. týden – Jak na dějové zvraty, které překvapí a strhnou čtenáře

Co je to dějový zvrat? – Když mrtvý není mrtvý – Smrt, kterou nečekáte – Falešné
obvinění – Odhalení pravé tváře – Když místo není, čím se zdá být – Nespolehlivý vypravěč
Kam dějový zvrat umístit – Zvratem to nekončí

Dnešní článek je další z řady v rámci tematického bloku o psaní prostředků. Prostředek je nejdelší část knihy, a proto je i tento tematických blok tak článkově bohatý. Dnes se podíváme na to, co jsou to dějové zvraty a jak jimi obohatit příběh.

Když je od začátku jasné, kam příběh směřuje a jak asi dopadne, čtenáře to neudrží. Dějové zvraty jsou proto čtenářsky velmi oblíbené. Pro spisovatele ale nepatří k nejsnadnějším.

Pokud se blížíte ke konci první verze své knihy a žádný dějový zvrat v ní zatím nemáte, nezoufejte. Jak na ně, aby nepůsobily náhodně či nuceně, si povíme v tomto článku. Můžete po jeho přečtení nechat podvědomí, ať nad tím nějakou dobu přemýšlí a vydá vám ten správný nápad třeba později.

Pokud jste se k Projektu 2019 připojili až teď, vůbec to nevadí. Projekt 2019, v jehož rámci můžete napsat knihu i Vy, lze začít kdykoli. Stačí vrátit se na začátek a postupovat krok za krokem.

Co je to dějový zvrat?

Vývoj v knize, jaký čtenář nečeká. Který ho překvapí, někdy až zaskočí, nebo přímo šokuje. Ale o to víc jej to vtáhne do děje.

Dějové zvraty jsou velmi časté v detektivkách a thrillerech. Prohlubují drama a napětí před odhalením pachatele. Hodí se však do všech žánrů.

Rowlingová je mistrem dějových zvratů založených na odhalení, že některá z postav není tím, čím se zdá. Vezměte si Snapea a Quirrella v Kameni mudrců. Pošuka Moodyho v Ohnivém poháru. Paní Figgovou ve Fénixově řádu. A nemusí jít jen o osoby. Podobná odhalení, která s sebou nesou dějový zvrat, se týkají i krysy Prašivky či Ohnivého poháru samotného.

Několik ukázkových příkladů

  • Když mrtvý není mrtvý

Na rozdíl od předchozího článku, kde jsme mluvili o věcech, co vás děsí, tím teď nemyslím nemrtvé alias zombie. Mluvím o vývoji v knize, kdy člověk, o němž se předpokládá, že je mrtvý, najednou přijde na scénu – a je plný života.

Gillian Flynn – Zmizelá (je i zfilmováno)

Na začátku knihy čteme o ideálním manželství. Jenže manželka Amy zmizela v den výročí svatby. Najde se její deník a z něj vše ukazuje na to, že je mrtvá a zavraždil ji právě její manžel Nick. Až do chvíle, než se ukáže, že Nick… Ale ne, nebudu spoilovat. Přečtěte si to a uvidíte :).

Darcey Bell – Nebezpečná laskavost (také zfilmováno)

Další skvělý příklad. Šťastné manželství, pak manželka zmizí, manžel si po čase najde jinou a s předpokládanou smrtí své ženy se smíří. Vše vypadá dobře, než malý syn začne mluvit o tom, že se na něj maminka chodí dívat do školky… Jak je to ale možné, když je přece mrtvá…?

  • Smrt, kterou nečekáte

Na to je přeborník George R. R. Martin a jeho Hra o trůny. Rozehraje hlavní postavu (a k tomu pár výrazných vedlejších) a krátce poté bum, hrdinu nechává zemřít. Čtenáři očekávají smrt hrdinů – pokud k tomu příběh směřuje – až mnohem blíže ke konci.

  • Falešné obvinění

Od stejné autorky jako Zmizelá je i miniknížečka s názvem Skvrna. Začátek je trochu kontroverzní, příběh se ale krátce poté vydá směrem, jaký nečekáte, takže se případně nenechte odradit. Navíc je to opravdu miniaturní knížka. V závěru vás čekají dějové zvraty hned dva. Patnáctiletý, “zlý” a „goticky“ vypadající syn není takový, jak ho jeho nevlastní matka líčí, a jeho nevlastní matka není tak nevinná, jak se zdá. Anebo je pravda ještě někde jinde?

Skvělým příkladem je i Kingova Zelená míle. Celou dobu sympatizujeme s obviněným vrahem dvou děvčátek Johnem Coffeyem. Přesto nás závěrečné odhalení překvapí…

A samozřejmě to této kolonky patří objevení pravdy o Severusi Snapeovi.

  • Odhalení pravé tváře

Sem se hodí výše zmíněný příklad profesora Quirrella z Harryho Pottera, nebo Pošuka Moodyho – respektive jeho pravé totožnosti. Víc nebudu prozrazovat, protože prý ještě žijí lidé, co Harryho nečetli (a ne proto, že by nechtěli). 🙂

Skvělý příklad je i ve filmu Game Night. Zpočátku si myslíte, že bratr hlavního hrdiny je opravdu skvělý, úspěšný a dokonalý (natolik, že hlavnímu hrdinovi způsobuje neplodnost kvůli komplexu méněcennosti). Pak se ale ukáže, že tomu tak není. Pokud jste to neviděli, doporučuju shlédnout nejen kvůli tomuto odhalení, ale protože je to výborný film.

Dalším příkladem je Podivná holka od Jenny Blackhurst. Nejprve si myslíme, že hlavní hrdinka je zlá či posedlá. Než se ukáže, že je jen nespravedlivě obviňovaná a vše má racionální vysvětlení. Anebo ne?

  • Když místo není, čím se zdá být

Sem patří například Kingovy romány Lunapark či Řbitov zviřátek, a samozřejmě Osvícení, kde se postupně dozvíme pravdu o zrádném hotelu.


Nespolehlivý vypravěč

Nedávno jsme tu mluvili o technice zvané „nespolehlivý vypravěč“. Ta s dějovými zvraty úzce souvisí. Příkladem je kromě výše zmíněné Zmizelé třeba často zmiňovaná Dívka ve vlaku, Žena v okně, Manželé odvedle… 

Dobrým příkladem je i Zlodějka (nikoli knih) od Sarah Waters. Příběh postupně čtete z pohledu tří osob a pokaždé se ukáže, že to vlastně bylo úplně jinak.
Kam umístit dějový zvrat

Zvrat by měl přijít více ke konci (pokud nehodláte vybíjet své hrdiny od samého začátku jako GRRM). Měli byste nejprve rozvinout zápletku / děj, abyste ho potom mohli zvrátit.

Šokující odhalení či cokoli, co čtenáře zaskočí, si ideálně nechte na konec kapitoly. Vybavte si, jak jsme se bavili o cliffhangerech.

Příklady takových vět, jimiž může končit kapitola:

  • Otevřel dveře a nevěřil vlastním očím.
  • Podívala se na fotografii a zatvářila se užasle. Teď už věděla, koho tenkrát v davu zahlédla.

Lidé jsou od přírody zvědaví, nedá jim to, otočí stránku a budou číst dál.

Můžete mít navíc dějové zvraty dva nebo více za sebou. Nejprve jeden menší, a pak přijďte s tím větším. Například opět ve čtvrtém dílu Harry Pottera si myslíte, že děj vyvrcholil odhalením identity Pošuka Moodyho, když najednou zjistíte, že ani Ohnivý pohár není tím, čím se zdá…

A nezapomeňte, že když v příběhu rozmístíte jemné náznaky nadcházejícího zvratu, musíte je později v příběhu využít. Připomeňte si techniku zvanou Čechovova zbraň.
Zvratem to nekončí

Cílem zvratu samozřejmě není pouze šokovat. Musí mít smysl z hlediska zápletky. Zabít hrdinu jen tak, abyste překvapili čtenáře, a nic jiného z toho nevzejde, nemá smysl. Jenom tím čtenáře rozčarujete.

Podstatné je právě to, co přijde po dějovém zvratu. Co tento zvrat odstartoval. Když se ukáže, že některá z postav nezemřela, když náhle odhalíte něčí identitu či některou z postav náhle zbavíte života, dáte do pohybu řetěz událostí, které pohánějí zápletku vpřed.

Pokud jste četli/sledovali již zmíněnou Hru o trůny, vybavte si, jak jinak by se příběh odvíjel, kdyby se GRRM nerozhodl zabít jednoho z hlavních hrdinů tak brzy.


Akční kroky do následujícího týdne

Dnešní Akční kroky se týkají především těch z vás, kteří v příběhu dějový zvrat nemáte, ale rádi byste měli.

  • Začněte tím, že si po sobě přečtete, co už jste napsali. Čtěte očima čtenáře, nikoli autora.
  • Hledejte příležitosti, kde lze dějový zvrat doplnit dodatečně. Která z kladných vedlejších postav může být ve skutečnosti záporná a hrdinu zradí? Nebo co když by mohl být takový přímo hlavní hrdina? Neskrývá se příležitost v některé z vedlejších zápletek? Co když někdo důležitý zemře?
  • Pokud jste si vypracovali outline, sedněte si k němu a zadívejte se na něj. Kde by šlo přidat dějový zvrat?

Dnes vám mám pro vás úkol i v Příběhových kostkách. Napište nebo vyprávějte podle tohoto hodu kostek příběh, který obsahuje dějový zvrat! Měl by se odehrát zhruba u páté až sedmé kostky.

Těším se na vás zase za týden!

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.