34. týden – Co je to Čechovova zbraň a Jak ji správně používat při psaní

Typy Čechovovy zbraně – Vývoj postav – Znovu ty falešné stopy – Co je to MacGuffin

Pokud v prvním dějství pověsíte na zeď pušku, v dalších dějstvích z ní někdo musí vystřelit. Tak zní zásada, s kterou přišel ruský spisovatel Anton Pavlovič Čechov. V praxi to znamená, že když přitáhnete pozornost čtenáře k nějakému předmětu / člověku / jevu, musí posléze hrát v knize významnou roli.

minulém článku jsme mluvili o tom, jak v knize pracovat s náznaky budoucích událostí. Zásada Čechovovy zbraně se s technikou náznaků někdy zaměňuje, ve skutečnosti jde ale o její opak. Náznaky má čtenář zaznamenat spíše podprahově. U Čechovovy zbraně naopak pozornost k tomuto předmětu přitahujete záměrně.

Pokud jste se k Projektu 2019 připojili až teď, vůbec to nevadí. Projekt 2019, v jehož rámci můžete napsat knihu i Vy, lze začít kdykoli. Stačí vrátit se na začátek a postupovat krok za krokem.

Typy Čechovovy zbraně

  • Neobvyklý předmět sám o sobě, jako je právě pistole, který má dramatický efekt. Pokud u někoho v bytě na předsíni visí na zdi kabát, tak si toho nevšimnete. Visí-li tam ale řetěz s pouty…
  • Obyčejný předmět v neobvyklém kontextu. Dětská panenka ležící před dveřmi sklepa u bezdětného muže. Snubní prstýnek na nočním stolku svobodné ženy apod.
  • Obyčejný předmět v obyčejném kontextu, pokud k němu autor výslovně přitáhne pozornost. Například těžítko, které musí některá z postav posunout stranou, aby se dostala k nějakým dokumentům, a u toho si pomyslí něco o tom, že tak těžké by snad ani nemuselo být.

Čechovovou zbraní tedy není váza s květinami či krajkový ubrus, které zmíníte při popisu společenské místnosti. Ani rozbitá opuštěná houpačka s polámaným sedátkem na dětském hřišti. Tyto předměty dokreslují atmosféru a není třeba je zmiňovat znovu.

Jakmile nějaký předmět představíte v netypickém kontextu, anebo představíte nějaký neobvyklý předmět, dbejte na to, aby se v příběhu po čase opět objevil. V opačném případě čtenáře zklamete.

Vývoj postav

Ve filmu Blade Runner je Čechovovou zbraní origami, jednorožec složený z papíru. V knize i filmu Ready Player One je to mince, kterou hrdina získá poté, co úspěšně zdolá všechny levely hry Pacman. Mistrem práce s Čechovovými zbraněmi je Alexandre Dumas starší a jeho kniha Hrabě Monte Christo.

Čechovova zbraň přitom nemusí být jen předmět, ale i člověk či nějaký jev či něčí vlastnost. Když například zmíníte, že některý z vašich hrdinů má schopnost telekineze, měl by to později v příběhu někde použít. A naopak – pokud má v rozuzlení příběhu pouhým pohledem zapalovat oheň, měl by se o tom objevit nějaký náznak již dříve.

Proto na to myslete, když si zpracováváte profil důležitých postav. O tom, jak takový profil vypracovat, jsme mluvili v článku, jak napsat uvěřitelnou postavu zde.

Znovu ty falešné stopy

Stejně jako jsme o tom mluvili v již zmíněném článku o náznacích, Čechovovy zbraně mohou být záměrně umístěny v knize tak, aby to čtenář neměl tak jednoduché a pobízelo ho to číst dál. U vchodu do domu může například ležet nůž od krve, který vyvolává dojem, že tam došlo k zločinu. Později se ale může ukázat, že nůž byl od plechovky s červenou barvu, a hrdina ho použil k vypáčení víčka.

Podstatné ale je, že když už k nějakému předmětu takto přitáhnete pozornost i ve smyslu falešné stopy, musíte se k němu znovu vrátit a vysvětlit jeho roli. Na rozdíl od cliffhangerů, které by měly být vysvětleny krátce poté, co je v knize použijete, můžete tyto falešné stopy vysvětlit až v samotném závěru. Bez vysvětlení je ale nechat nesmíte.

Co je to MacGuffin

Opakem Čechovovy zbraně je tzv. MacGuffin (někdy se píše McGuffin). Termín pochází z filmů Alfreda Hitchcocka a představuje nějaký předmět, kolem něhož se točí zápletka, nemá ale důležitost sám o sobě. Jako další příklad vedle Hitchcockových filmů slouží kufřík v Pulp Fiction, za kterým se všichni honí. Není podstatné, co je v něm, všichni se ho ale snaží získat.

Zda se jedná o MacGuffin, poznáte tak, že ústřední předmět, který pohání zápletku, lze zaměnit za něco jiného, ale děj bude stále probíhat stejně. Předmět je tedy sám o sobě nepodstatný, až na to, že se za ním všichni honí.

Akční kroky do následujícího týdne:

  • Pokud svou knihu teprve plánujete: Udělejte si už teď poznámky, jaké předměty můžete takto využít, a označte si místa, kam je můžete umístit.
  • Pokud už máte knihu (skoro) napsanou anebo jste již hodně pokročili (nebo zkrátka neradi plánujete), označte si tato místa při čtení svého rukopisu po jeho dokončení.
  • Zkontrolujte, jestli jste někam neumístili Čechovovu zbraň, a pak jste s ní nevystřelili, třeba proto, že jste se nakonec rozhodli použít něco jiného. Tyto předměty z textu odstraňte, nebo pro ně vymyslete nějaké jiné vysvětlení. Na konci by do sebe všechno mělo zaklapnout.
  • Neustále si všímejte všedních drobností, které jsou tak trošku zvláštní. Bačkora vyhozená pod oknem. Bunda pohozená pod lavičkou. Prázdná dětská aktovka na lavičce v metru. Může se za nimi skrývat příběh a těchto předmětů se stanou Čechovovy zbraně.

Příběhové kostky

 

 

 

 

 

 

 

 

Těším se na vás zase za týden, kdy si budeme povídat o psaní snových pasáží.

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.